تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 6987
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای گفت‌وگو با محسن صادقی مود بسته هستند

گفت‌وگو با محسن صادقی مود

گفت‌وگو با محسن صادقی مود

گفت‌وگو با محسن صادقی مود
کارگردان فیلم‌های «نازی»، «زندگی زیباست» و «اختلال پسا»

محسن صادقی مود

گفت‌وگو با محسن صادقی مود

کارگردان فیلم‌های «نازی»، «زندگی زیباست» و «اختلال پسا»

+ : آقای صادقی ، شما ابتدا در زمینه موسیقی فعالیت داشتید و بعد وارد فیلم‌سازی شدید. چه شد که مسیر حرفه‌ای‌تان از صدا به تصویر رسید؟

– : هنر برای من همیشه زبان بیان احساس بوده است. با موسیقی سال‌ها تلاش کردم درونی‌ترین حس‌هایم را منتقل کنم، اما وقتی به سینما رسیدم، دیدم تصویر می‌تواند جهان گسترده‌تری برای روایت فراهم کند. کم‌کم تصمیم گرفتم قصه‌هایی که در ذهنم دارم را تبدیل به فیلم کنم، فیلم‌هایی که هم دغدغه انسانی دارند و هم اثرگذاری اجتماعی.


+ : اولین فیلم جدی شما «نازی» بود. کمی در مورد آن فیلم توضیح می‌‌دهید؟

 – : «نازی» فیلمی کوتاه است که جهان اعتیاد و فروپاشی ذهنی یک پدر را نشان می‌دهد. مردی که گرفتار اعتیاد به شیشه است و توهماتش باعث آسیب جدی به خود و خانواده اش می شود. فیلم در جشنواره Lift-Off انگلستان پذیرفته شد و باعث شد مسیر من در فیلم‌سازی جدی‌تر شود.


محسن مود

+: بعد از آن سراغ فیلم «زندگی زیباست» رفتید.

– : بله، «زندگی زیباست» یک فیلم تلویزیونی است با یک سؤال محوری: آیا ثروت می‌تواند ضامن خوشبختی باشد؟ داستان درباره یک مرد ثروتمند است که با وجود داشتن پول زیاد، در حل برخی از مشکلات زندگی اش عاجز است. این ناتوانی عملاً جهان ذهنی او را فرو می‌ریزد و نشان می‌دهد که همیشه ثروت نمی‌تواند مشکل اصلی ما را در زندگی حل کند.


+ : برسیم به فیلم تازه‌تان «اختلال پسا». ایده ساخت این فیلم از کجا آمد؟

– : از دل یک نگرانی اجتماعی. بسیاری از آدم‌ها ظاهراً خوب زندگی می‌کنند اما زخم‌هایی با خود حمل می‌کنند که هیچ‌وقت درمان نشده‌اند. در «اختلال پسا» زوج جوانی را می‌بینیم که بعد از ازدواج وارد خانه‌ای جدید می‌شوند، ولی ناهید دچار ترس و کابوس می‌شود . کم‌کم متوجه می‌شویم که ریشه این ترس‌ها به گذشته دردناک او و یک آسیب روحی در نوجوانی بازمی‌گردد و حالا به شکل PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) در زندگی زناشویی‌اش بروز کرده است.


نازی

+ : آیا قصد دارید این سه فیلم را به‌صورت یک پکیج سینمایی به جشنواره‌ها هدایت کنید یا رویکردتان متفاوت است؟

– : هر سه فیلم فضای اجتماعی و روان‌شناسانه دارند و از یک جهان ذهنی مشترک می‌آیند، اما به‌صورت مجزا در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند. «نازی» بیشتر رنگ و بوی اجتماعی-آسیب‌شناسانه دارد، «زندگی زیباست» درام خانوادگی و «اختلال پسا» یک تریلر روان‌شناختی سورئال است. با این حال همه در یک مسیر فکری قرار دارند: اینکه روح و روان انسان پیچیده‌تر از آن است که فقط با ظاهر زندگی قضاوت شود.


+ : برنامه آینده محسن صادقی مود چیست؟

– : فیلم سینمایی بلندی در مرحله نگارش دارم که موضوعش شکاف در روابط انسانی در عصر شبکه‌های اجتماعی است. اگر حمایت و شرایط تولید فراهم شود، به‌زودی وارد مرحله پیش‌تولید آن می‌شوم.


+ : شما پیش از فیلمسازی به‌عنوان خواننده هم فعالیت می‌کردید. این موضوع چقدر در کارهای سینمایی‌تان حضور دارد؟

– : من از سال ۱۳۸۹ وارد عرصه موسیقی و خوانندگی شدم و تا امروز بیش از ده‌ها قطعه منتشر کرده‌ام. در واقع خوانندگی هنوز بخش جدانشدنی هویت هنری من است و سعی می‌کنم این علاقه را در فیلم‌هایم حفظ کنم. به همین خاطر، خوانندگی و ساخت موسیقی تیتراژ پایانی و میانی بیشتر فیلم‌هایم از جمله نازی، زندگی زیباست و اختلال پسا را خودم انجام داده‌ام. این کار باعث می‌شود حال و هوا و حس فیلم کاملاً با جهان ذهنی کارگردان هماهنگ باشد. معتقدم موسیقی، اگر از دل سازنده فیلم بیاید، می‌تواند مکمل قدرتمندی برای روایت تصویری باشد.

+ : و حرف پایانی شما با مردم و مخاطبانتان؟

– : خواهشم این است که از سینمای مستقل و بی‌پشتوانه حمایت کنند. فیلم‎سازان جوان با عشق و هزینه شخصی کار می‌کنند و انرژی آنها به تشویق و نگاه مردم گره خورده است. امیدوارم آثارم بتواند برای چند دقیقه ذهن مخاطب را درگیر کند و چیزی در او تکان بخورد — همین یعنی رسالت هنر انجام شده.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.